SYNNYTYKSESTÄ PALAUTUMINEN -KURSSI (TURKU)

TULE YHDESSÄ VAUVASI KANSSA PALAUTUMAAN SYNNYTYKSESTÄ JA OPPIMAAN LANTIONPOHJAN JA ERKAUMAN PALAUTTAVAA HARJOITTELUA!

Kurssiajat:

* Tiistaisin 14.8., 21.8. sekä 4.9.2018 klo 9.30-11.00

Yhteensä kolme tapaamista + kotiharjoittelu tapaamisten välillä.

Kurssin hinta on 69,00 €


Palautumisharjoittelu synnyttäneille on suunniteltu ja räätälöity tuoreille äideille heidän
tarpeidensa ja kykyjensä mukaan. Tunneilla harjoitetaan rauhallisesti, mutta tehokkaasti mm. lantionpohjan lihakset, syvät vatsa- ja selkälihakset sekä venytellään ja tunnin lopuksi rentoudutaan esim. äänimaljoja apuna käyttäen.
Jokaiseen tuntiin kuuluu pieni teoriaosa, sekä paljon hyödyllisiä vinkkejä, kuten oikean asennon löytäminen, imetysasennot, miten kannan ja nostan vauvaa, mitä teen, jos virtsa karkaa ja paljon muuta.

Tunnin keskipisteenä saa kerrankin olla äiti. Huomioimme tietenkin myös vauvat, mutta
ensisijaisesti kyse on äidin palautumisesta, jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Vauvatkin hyötyvät hyvinvoivasta äidistä.

Vauvat ovat tervetulleet kurssille mukaan joko kurssitilaan köllöttelemään tai jos on päiväunien aika, niin vauvat voivat nukkua myös kurssitilan ikkunan takana ulkona. Näemme vaunut ikkunasta.

Ensimmäisellä kurssikerralla tulen yksilöllisesti tarkastamaan:

- suorien vatsalihasten palautumisen (mahdollisen erkauman)

- mahdollisen sektioarven

- hengitystekniikan

- lantionpohjan lihasten hahmottamisen

Tulet myös saamaan yksilöllisiä ohjeita oman tarpeesi mukaan.

Kurssin tavoitteena on:

* ennaltaehkäistä kohdun-tai virtsarakon laskeumia

* selän jännitys- ja kiputilojen vähentäminen

* kohentaa kehon hahmottamis- ja rentoutuskykyä

* ennaltaehkäistä rektusdiastaasit (suorien vatsalihasten pysyvä erkaantuminen)

* palleahengityksen oppiminen

* lantionpohjan lihasten tunnistaminen sekä oikeaoppisen harjoittelun sisäistäminen

* lantionpohjan lihasten eri ominaisuuksien - voiman, kestävyyden ja nopeusvoiman ymmärtäminen käytännössä ja harjoitteiden oppiminen

Saat kurssilta mukaan kirjalliset ohjeet harjoitteluun ja tietyt harjoitteet kurssikertojen välille. Kurssi motivoi sinua tekemään harjoitteita säännöllisesti myös kotona. Lantionpohjan lihasvoiman lisäämiseksi harjoitteita tulisi tehdä viitenä päivänä viikossa vähintään kolme kuukautta. Lantionpohjan lihasvoiman ylläpitämiseksi harjoittelua tulisi jatkaa pysyvästi 2-3 kertaa viikossa.

Miksi palautuminen on tärkeää synnytyksen jälkeen?

Naisilla voi olla monenlaisia palautumisongelmia. Syynä voivat olla hankala synnytys, avustettu synnytys, monikkoraskaus, jne. Myös keisarileikkauksen jälkeen on tärkeää harjoittaa lantionpohjan lihaksia, sillä raskausaika ja hormonaaliset muutokset ovat löysyttäneet lantionpohjan lihaksia.
Lantionpohjanlihakset saattavat olla vaurioituneet, mikä taas vaikuttaa syvien ja stabilisoivienlihasten toimintakykyyn ja siten myös ryhtiin. Inkontinenssiongelmat ovat yksi yleinen oire lantionpohjan toimintakykyhäiriöistä. Oikeat harjoitukset edistävät myös synnytyksessä tulleiden haavojen ja repeämien paranemista. Liiallinen rasitus voi taas häiritä ja hidastaa paranemisprosessia. Sen lisäksi oikeaoppinen palautumisharjoittelu edistää kohdun palautumista, aktivoi pallean toimintaa ja vähentää veritulppariskiä.

Tule mukaan harjoittelemaan pienryhmissä ja palautumaan raskaudesta! Voit aloittaa
harjoitukset noin 4 viikkoa synnytyksen jälkeen. Aloittaminen ei koskaan ole liian myöhäistä!
Tunnit muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, jossa jokainen tunti pohjautuu edellisellä
tunnilla opittuun.

Terhillä on myös yksityisvastaanotto lantionpohjan ja erkauman fysioterapiasta, jos kurssiajat eivät sinulle sovi tai tunnet tarvetta yksilöllisempään tutkimiseen, hoitoon ja ohjaukseen. Yksilöfysioterapiakäynnin hinta on 70 €/kerta.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: terhi.elo@organicspirit.fi, puh. 040-733 4085 / Terhi

Kurssin opettaja: äitiysfysioterapeutti ja lantionpohjan fysioterapeutti Terhi Elo