PILATES VALMENNUS

Pilates valmennuksessa keskitytään vahvistamaan keskivartalon hallintaa ja vähentämään erilaisia tuki-ja liikuntaelinsairauksia. Pilateksestä hyötyvät kaikki niin sohvaperunat, urheilijat, raskaana olevat, synnyttäneet kuin eläkeläisetkin. Huono keskivartalohallinta sekä niveliä tukevien lihasten hallinta voi johtaa yliliikkuvuuteen, nivelkipuihin, urheiluvammoihin, erilaisiin selkäkipuihin ja aiheuttaa etenkin synnyttäneillä suoran vatsalihaksen pysyvän erkauman, kohdun laskeumaa sekä virtsankarkailua. Pilates valmennuksessa harjoituksia tehdään oman kunnon mukaan ja ohjaaja tarkistaa, että liikkeet tehdään oikein. Syviä lihaksia harjoitettaessa liikkeet tehdään helposti liian isosti, jolloin pinnalliset lihakset ovat suuremmassa roolissa. Voit valita alla olevista vaihtoehdoista itsellesi parhaiten sopivan. Yksityinen pilates valmennukseen sekä duo -ja triotunneille voi halutessaan ottaa vauvan mukaan. Ohjaajana toimii Anna Doepel


YKSITYINEN PILATES VALMENNUS

Yksityisessä pilates valmennuksessa kartoitetaan haastattelulla ensin mahdolliset ongelmat mihin halutaan harjoittelulla vaikuttaa ja synnyttäneillä raskaus ja synnytys huomioidaan harjoittelussa. Tämän lisäksi kehon kannattelu, ryhti sekä rangan liikkeet arvioidaan, jonka perusteella laaditaan harjoitusohjelma.

Raskaana olevilla tavoitteena on ehkäistä ryhtimuutokset ja vähentää siitä johtuvia selkäkipuja ja nopeuttaa palautumista synnytyksen jälkeen. Lisäksi lantionpohjanlihasten tila arvioidaan ja niiden harjoittelu toteutetaan tilanteen mukaisesti. Esimerkiksi liian tiukka lantiopohja lisää imukuppisynnytysten riskiä.

Synnyttäneillä tavoitteena on tukea äidin fyysisen tilan palautumista raskauden ja synnytyksen jälkeen jolloin lantionpohjan lihasten sekä syvien lihasten kunto on huono ja välttää siitä johtuvat ongelmat kuten suoran vatsalihaksen pysyvä erkauma, virtsan karkailu sekä kohdun laskeumaa. Oikein tehdyillä harjoitteilla voidaan vaikeakin diastasi saada kuriin. Usein synnytyksen jälkeen tuttu harjoittelu aloitetaan liian aikaisin jolloin liikkeet tehdään ilman kehon hallintaa ja tukea ja palautuminen vaikeutuu. Harjoittelun aloittaminen ei koskaan ole liian myöhäistä eli harjoituksesta on paljon hyötyä vaikka olisit ehtinyt jo eläkeikään.

Myös muilla kuin synnyttäneillä syvien lihasten sekä niveliä tukevien lihasten kunto voi olla huono kovasta urheilutaustastakin huolimatta, jolloin loukkaantumiset ja erilaiset vaivat haittaavat elämää. Esimerkiksi voimistelijoilla ja paljon dynaamista joogaa harrastavilla voi olla ongelmia kehon vakauttamisessa jne.

Suosittelen yksityistä valmennusta raskaana oleville, synnyttäneille ja kaikille niille, joilla ilmenee selkävaivoja tai muita tuki-ja liikuntaelinvaivoja. Harjoitus laaditaan yksilöllisesti jokaisen tarpeet ja elämäntilanne huomioon ottaen ja harjoituskertoja pidetään tarpeen mukaan. Ensimmäisellä kerralla mukaan saa lisäksi harjoitusohjelman, jolloin harjoittelua voi jatkaa kotona. Ero synnytyksen jälkeiseen konsultaatioon on siinä, että valmennuksessa otetaan koko keho huomioon jolloin synnytyksestä palautuminen on kokonaisvaltaista. Suosittelen käymään yksityistunnilla ennen ryhmävalmennusta jolloin saat harjoittelusta enemmän irti. Kysy yksityisestä valmennuksesta lisää Anna Doepelilta tai varaa aika suoraan ajanvarauksesta.

DUO - JA TRIOTUNNIT (2-3 hlö)

Mikäli haluat harjoitella pienessä ryhmässä jossa kuitenkin saat yksilöllistä valmennusta oman ohjelman mukaisesti on duo - tai triotunti sopiva vaihtoehto. Duo - ja triotunnille pääsee kun on ensin käynyt yksityisessä valmennuksessa, jossa yksilöllinen harjoitus laaditaan kullekin sopivaksi. Voit koota itse oman ryhmän, jossa harjoituskertoja on valintanne mukaan. Kysy lisää duo - ja triotunneista Anna Doepelilta.

RYHMÄTUNNIT (4-8 hlö) Katso Synnytyksestä palautuminen JATKOkurssi!

Ryhmätunnit toteutetaan kurssimuotoisesti ja harjoitus on aina kaikille sama. Kurssi on yhteensä 7 kertaa ja mikäli et pääse mukaan kaikille tunneille, voit korvata tunnit seuraavalla kurssilla tai äiti-vauva tunneilla. Ryhmätunnille voi tulla kuka tahansa, joka haluaa vahvistaa keskivartalon hallintaa. Suosittelemme käymään ennen ryhmätunnille tuloa joko synnytyksestä palautuminen - kurssia tai yksityisessä pilates valmennuksessa, jotta saisit harjoituksesta enemmän irti. Näet alkavat ryhmätunnit ilmoitustaululta (Synnytyksestä palautuminen JATKOkurssi-nimellä) ja voit varata paikkasi ajanvarausjärjestelmästä.

Huom!

Järjestän lisäksi mammajooga kursseja ja workshoppeja, synnytyksestä palautuminen -kursseja ja teen Erkauman/lantionpohjan hoitoja.